Kultura edukacji

Department of Didactics and Culture of Education Studies

Department of Didactics and Culture of Education Studies
Institute of Education
Kazimierz Wielki University in Bydgoszcz
Website: www.kulturaedukacji.ukw.edu.pl

The main research interests pursued in the Department involve:


The aim of the research is to:

  • create conceptual framework for teacher education (in particular early childhood education teachers), who are able to create and use knowledge about education, teachers as professionals, teachers of education (engaged in the process of changes in education, aware of the changes, participating in the changes, reflective teachers),
  • integrate scientific cognition with the widely understood educational practice – conducting research targeted at improving educational practices, finding “hot”, real problems, making attempts at solving them, doing research projects revealing their usefulness in research on education,
  • improve the quality of education in the region and promoting good, novel educational solutions in the country, improving educational policy and practice.

Main projects

Narrative environments for play and learning (NEPL)
Erasmus+ project
KA2 STRATEGIC PARTNERSHIP PROJECT   no 2015-1-LT01-KA201-013443
Duration: 01.09. 2015 - 01.09.2017

Academic Centre for Creativity (ACK) – developmental teaching according to L.S. Vygotsky in the early childhood education
Project no 7/POIG/ACK/2014) as part of systemic Project “Supporting the system of research and research outcomes management”, no POIG.01.01.03-00-001/08
Duration: 15.XI.2014-15.XI.2015

The development of learning abilities of the primary and junior high schools learners
Project  MNiSW (Ministy of Science and Higher Education) No 107 037 31/38/75
Duration: 2006-2009

IMEJ Project - Interactive Model of Language Education in early childhood education
Duration: 2000-2001

 

Monographies

  • Filipiak E. (2011).Z Wygotskim i Brunerem w tle: słownik pojęć kluczowych. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.
  • Filipiak E. (2012).Z Wygotskim i Brunerem w tle. Rozwijanie zdolności uczenia. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
  • Filipiak, E. (2002). Konteksty rozwoju aktywności językowej dzieci w wieku    wczesnoszkolnym. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uczelniane Akademii Bydgoskiej im. Kazimierza Wielkiego.
  • Filipiak, E. (2015). Nauczanie rozwijające we wczesnej edukacji według Lwa S. Wygotskiego. Od teorii do zmiany w praktyce. Bydgoszcz: Art Studio.
  • Filipiak, E., Lemańska-Lewandowska, E. (2015).Model nauczania rozwijającego we wczesnej edukacji według Lwa S. Wygotskiego. Gotowość studentów i nauczycieli. Możliwości aplikacji. Raport tematyczny z realizacji projektu Akademickie Centrum Kreatywności. Bydgoszcz: Art. Studio.
  • Lemańska-Lewandowska, E. (2013). Nauczyciele a dyscyplina w klasie szkolnej. Przekonania – strategie – kierunki zmian. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.
  • Wiśniewska, M. (2015). Kultury organizacyjne w szkole. Teoria – badania – rekomendacje. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.
  • Szymczak, J. (2016). Refleksja nauczycieli wczesnej edukacji dotycząca pracy z uczniami (w perspektywie badań rekonstrukcyjnych). Studium teoretyczno-metodologiczne.Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.