Kultura edukacji

Katedra Dydaktyki i Studiów nad Kulturą Edukacji

Katedra Dydaktyki i Studiów nad Kulturą Edukacji
Instytut Pedagogiki
Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy
www.kulturaedukacji.ukw.edu.pl

Do głównych obszarów zainteresowań badawczych Katedry należą:

Celem prowadzonych badań jest:

 NAJWAŻNIEJSZE PROJEKTY

Narrative environments for play and learning (NEPL)
Projekt z programu Erasmus+
KA2 STRATEGIC PARTNERSHIP PROJECT   n° 2015-1-LT01-KA201-013443
Termin realizacji: 01.09. 2015- 01.09.2017

Akademickie Centrum Kreatywności (ACK) - Nauczanie rozwijające według koncepcji Lwa S. Wygotskiego we wczesnej edukacji dziecka
Projekt nr 7/POIG/ACK/2014) w ramach projektu systemowego pn. „Wsparcie systemu zarządzania badaniami naukowymi oraz ich wynikami”, nr POIG.01.01.03-00-001/08.
Termin realizacji: 15.XI.2014-15.XI.2015

Rozwój zdolności uczenia się uczniów szkoły podstawowej i gimnazjum
Projekt  MNiSW Nr 107 037 31/38/75
Termin realizacji: 2006-2009

PROJEKT IMEJ – Interakcyjny model edukacji językowej we wczesnej edukacji dziecka
Termin realizacji: 2000-2001

MONOGRAFIE

  • Filipiak E. (2011). Z Wygotskim i Brunerem w tle: słownik pojęć kluczowych. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.
  • Filipiak E. (2012). Z Wygotskim i Brunerem w tle. Rozwijanie zdolności uczenia. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
  • Filipiak, E. (2002). Konteksty rozwoju aktywności językowej dzieci w wieku    wczesnoszkolnym. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uczelniane Akademii Bydgoskiej im. Kazimierza Wielkiego.
  • Filipiak, E. (2015). Nauczanie rozwijające we wczesnej edukacji według Lwa S. Wygotskiego. Od teorii do zmiany w praktyce. Bydgoszcz: Art Studio.
  • Filipiak, E., Lemańska-Lewandowska, E. (2015). Model nauczania rozwijającego we wczesnej edukacji według Lwa S. Wygotskiego. Gotowość studentów i nauczycieli. Możliwości aplikacji. Raport tematyczny z realizacji projektu Akademickie Centrum Kreatywności. Bydgoszcz: Art. Studio.
  • Lemańska-Lewandowska, E. (2013). Nauczyciele a dyscyplina w klasie szkolnej. Przekonania – strategie – kierunki zmian. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.
  • Wiśniewska, M. (2015). Kultury organizacyjne w szkole. Teoria – badania – rekomendacje. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.
  • Szymczak, J. (2016). Refleksja nauczycieli wczesnej edukacji dotycząca pracy z uczniami (w perspektywie badań rekonstrukcyjnych). Studium teoretyczno-metodologiczne. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.