Kultura edukacji

Zespół Badawczy

Katedra Dydaktyki i Studiów nad Kulturą Edukacji
Laboratorium Zmiany Edukacyjnej - Centrum Badań nad Uczeniem się i Rozwojem

Prof. dr hab. Ewa Filipiak


Pedagog, profesor zwyczajny Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, kierownik Katedry Dydaktyki i Studiów nad Kulturą Edukacji, kierownik i pomysłodawca Laboratorium Zmiany Edukacyjnej – Centrum Badań nad Uczeniem i Rozwojem. Jej zainteresowania naukowe koncentrują się wokół edukacji jako czynnika rozwoju jednostki, w szczególności dotyczą problemu rozwijania zdolności uczenia się oraz dydaktycznych aplikacji socjokulturowych koncepcji Lwa S.Wygotskiego  i Jerome’a Brunera (seria wydawnicza z Wygotskim i Brunerem w tle). Animator pedagogii Celestyna Freineta w Polsce. Autorka i współautorka licznych publikacji z zakresu dydaktyki i pedagogiki wczesnoszkolnej. m.in. Nauczanie rozwijające we wczesnej edukacji według Lwa S. Wygotskiego. Od teorii do zmiany w praktyce; Model nauczania rozwijającego we wczesnej edukacji według Lwa S. Wygotskiego. Gotowość studentów i nauczycieli. Możliwości aplikacji. Raport tematyczny z realizacji projektu Akademickie Centrum Kreatywności; cyklu wydawniczego Z Wygotskim i Brunerem w tle. Rozwijanie zdolności uczenia; Konteksty rozwoju aktywności językowej dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Współautorka sześciu poradników dla nauczycieli Niezbędnik Dobrego Nauczyciela (IBE).
Pomysłodawca i realizator projektów badawczych zorientowanych na podnoszenie jakości edukacji. Autor i kierownik projektów: Akademickie Centrum Kreatywności - Nauczanie rozwijające według koncepcji Lwa S. Wygotskiego we wczesnej edukacji dziecka (www.ack.edu.pl), (2014-2015); Rozwój zdolności uczenia się uczniów szkoły podstawowej i gimnazjum (2006-2009); opiekun naukowy eksperymentu pod nazwą Bydgoskie Gimnazjum Klasyczne – Szkołą Kompetencji Kluczowych; (2008-2011); kierownik polskiego teamu projektu The Profession of Pre-primary School Teacher and Primary School Teacher within Dynamic Concept (APVV-0026-07) 2008-2011,  Narrative environment of play and learning (NEPL) (2015-2017)
Autor i kierownik projektu MNiSW w latach 2006-2009 „Rozwój zdolności uczenia się uczniów szkoły podstawowej i gimnazjum”. Aktualnie autor koncepcji i kierownik projektu Akademickie Centrum Kreatywności(2014-2015); Uczestniczyła I uczestniczy  w realizacji projektu: „Narrative environments for play and learning” (NELP) 2015-2017; „The Profession of Pre-primary School Teacher and Primary School Teacher within Dynamic Concept (APVV-0026-07) 2008-2011,  Eksperyment pod nazwą Bydgoskie Gimnazjum Klasyczne – Szkołą Kompetencji Kluczowych; opiekun naukowy eksperymentu, (2008-2011)
e-mail: ewafil@ukw.edu.pl

dr Ewa Lemańska-Lewandowska


Pedagog wczesnoszkolny, adiunkt w Instytucie Pedagogiki Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy.
Interesuje się pedagogiką w zakresie podstaw kształcenia jednostki w całym cyklu życia (głównie kształcenie dziecka w wieku wczesnoszkolnym), filozofią edukacyjną nauczyciela oraz interakcjami edukacyjnymi (ich rolą w procesie tworzenia efektywnego środowiska uczenia się uczniów, rolą języka i sposobów mówienia w procesie uczenia się) w oparciu o koncepcje socjokulturowe Lwa S. Wygotskiego i Jeromea’a Brunera.
Autorka i współautorka prac z zakresu pedagogiki, m.in.: Model nauczania rozwijającego we wczesnej edukacji według Lwa S. Wygotskiego. Gotowość studentów i nauczycieli. Możliwości aplikacji. Raport tematyczny z realizacji projektu Akademickie Centrum Kreatywności; monografii Nauczyciele a dyscyplina w klasie szkolnej. Przekonania – strategie – kierunki zmian (UKW, 2013), współautorka dwóch poradników dla nauczycieli Niezbędnik Dobrego Nauczyciela (IBE, 2014), licznych artykułów i rozdziałów w monografiach.
Uczestniczyła i uczestniczy w realizacji projektów zorientowanych na podnoszenie jakości edukacji m.in. Akademickie Centrum Kreatywności (ACK) 2014-2015, Staże na plus –wzmocnienie kompetencji studentów UKW 2014, The Profession of Pre-primary School Teacher and Primary School Teacher within Dynamic Concept (APVV-0026-07) 2008-2011; Rozwój zdolności uczenia się uczniów szkoły podstawowej i gimnazjum (2006-2009).
e-mail: elew@ukw.edu.pl

dr Małgorzata Wiśniewska


Pedagog, adiunkt w Instytucie Pedagogiki Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, pedagog szkolny w gimnazjum i liceum ogólnokształcącym.
Zainteresowania naukowe koncentrują się wokół problematyki jakości pracy szkoły, ze szczególnym uwzględnieniem zagadnienia kultury organizacyjnej, technik pracy umysłowej oraz terapii pedagogicznej (funkcjonowanie i projektowanie wsparcia dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi).
Autorka prac z zakresu pedagogiki, m.in. monografii Kultury organizacyjne w szkole. Teoria – badania – rekomendacje (UKW, 2015), współautorka poradnika dla nauczycieli Niezbędnik Dobrego Nauczyciela (IBE, 2014), autorka artykułów i rozdziałów w monografiach.
Uczestniczyła i uczestniczy w realizacji projektów zorientowanych na podnoszenie jakości edukacji m.in. Akademickie Centrum Kreatywności (ACK) 2014-2015.
e-mail: wisniewska.m@op.pl

dr Joanna Szymczak


Joanna Szymczak – pedagog, terapeuta pedagogiczny, adiunkt w Katedrze Dydaktyki i Studiów nad Kulturą Edukacji Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy. Jej zainteresowania naukowe sytuują się głównie w zakresie dydaktyki i pedeutologii. Dotyczą one procesu uczenia się (uwarunkowania, rola i zadania nauczyciela, organizowanie warunków uczenia się, alternatywne koncepcje i metody w edukacji), refleksyjności i refleksji (szczególnie namysł nauczyciela i ucznia). W jej rozważaniach dotyczących określonych aspektów rzeczywistości edukacyjnej znaczącą rolę odgrywają koncepcje socjokulturowe L. S. Wygotskiego i J. S. Brunera. Jej poszukiwania teoretyczne i poczynania badawcze dotyczą głównie etapu edukacji wczesnoszkolnej. Bliska jest jej również terapia pedagogiczna.
Jest autorką monografii pt. Refleksja nauczycieli wczesnej edukacji dotycząca pracy z uczniami. Studium teoretyczno-metodologiczne, do napisania której zainspirował ją - zrealizowany pod kierunkiem naukowym prof. dr hab. Ewy Filipiak – indywidulany projekt badawczy dotyczący refleksji nauczycieli. Jest także współautorką – wraz z prof. dr hab. Ewą Filipiak – poradnika „Edukacja szkolna. Środkowy wiek szkolny” w serii Niezbędnik Dobrego Nauczyciela, wydanej pod redakcją naukową prof. dr hab. Anny Izabeli Brzezińskiej przez Instytut Badań Edukacyjnych w Warszawie. Ponadto opublikowała kilkanaście artykułów
i rozdziałów w monografiach, które dotyczą głównie tworzenia przestrzeni kulturowej dla refleksyjności i refleksji nauczycieli, a także uczniów.
W latach 2014-2015 była członkiem zespołu badawczego w projekcie „Akademickie Centrum Kreatywności”, który pod kierownictwem naukowym prof. dr hab. Ewy Filipiak, został zrealizowany w ramach programu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007-2013 (M. P. poz. 596) (decyzja nr 7/POIG/ACK/2014). Efektem projektu są: raport z badań pt. Model nauczania rozwijającego we wczesnej edukacji według Lwa S. Wygotskiego. Gotowość studentów i nauczycieli. Możliwości aplikacji (pod red. E. Filipiak i E. Lemańskiej-Lewandowskiej) oraz monografia pt. Nauczanie rozwijające we wczesnej edukacji według Lwa S. Wygotskiego. Od teorii do zmiany w praktyce (pod red. E. Filipiak) (dostępne na stronie: www.ack.edu.pl).
e-mail: jszym@ukw.edu.pl

mgr Adam Mroczkowski

Matematyk, doktorant w dziedzinie pedagogiki, asystent w Instytucie Pedagogiki Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy.
Wieloletni koordynator i trener uczenia się matematyki uczniów szkół podstawowych i gimnazjalnych.
Uczestniczył i uczestniczy w realizacji projektów zorientowanych na podnoszenie jakości edukacji m.in. Akademickie Centrum Kreatywności (ACK) 2014-2015.
Projektant algorytmów zadaniowych w systemie edukacyjnym TaskBook.pl.
Współautor poradnika dla nauczycieli Niezbędnik Dobrego Nauczyciela (IBE, 2014). Autor artykułów dotyczących m.in. kształtowania kultury matematycznej i języka matematyki.
Uczestnik konferencji krajowych i międzynarodowych.
Zainteresowania badawcze oscylują wokół problematyki kultury nauczania i uczenia się matematyki oraz jej wpływu na rozwój myślenia matematycznego dzieci.
e-mail: adamrm@ukw.edu.pl